Olika typer av däck för racercyklar

Olika typer av däck för racercyklar

Det finns tre olika typer av däck som används flitigt av racercyklister. Clincher-däcket är den typ av däck som du förmodligen är mest bekant med. Om du följer proffscyklingen kommer du dock upptäcka att de flesta proffscyklister föredrar tubulära däck. De tubulära däcken har på senare år letat sig till racercyklingen från MTB-cyklingen. Här går vi igenom de olika däcktyperna.

Clincher-däck

Clincher-däck är den vanligaste däcktypen och de sitter för närvarande på nästan varje ny racercykel som säljs. Dessa däck har en slang som sitter mellan fälgen och däcket. Det är denna slang som pumpas upp och håller kvar luften i däcket. Om en punktering skulle inträffa kan innerslangen enkelt bytas ut eller lappas ihop. Clincher-däcken har ofta en ståltråd som håller däcket på plats på hjulet.

Tubulära däck

Tubulära däck är populära bland proffscyklister för sin höga prestanda. De är dock mindre vanliga bland “vanliga” cyklister på grund av att de inte är särskilt lämpade för vardagscykling. Tubulära däck har en innerslang som är fastsydd i däcket istället för att sitta fritt inuti däcket som i ett clincher-däck.

Det innebär att tubulära däck måste fästas i hjulet med hjälp av lim eller särskild tejp. En fördel med att fästa däcket till hjulet är att däcket kommer stanna kvar på hjulet vid en eventuell punktering, vilket gör att du kan fortsätta cykla utan att förlora kontrollen över cykeln.

Slanglösa däck

De slanglösa däcken har länge använts inom MTB-cyklingen och har på senare tid även börjat användas inom racercyklingen i större utsträckning. Som namnet antyder finns det ingen slang i ett slanglöst däck. Däcket fästs i hjulet på samma sätt som ett helt vanligt clincher-däck men mycket tightare, vilket ger en lufttät försegling. Därefter används tätningsmedel på däcket för att täppa igen eventuella hål och minska risken för punktering.

Förutom en ökad motståndskraft mot punktering har slanglösa däck även bättre rullmotstånd än clincher-däck. De behöver heller inte lika högt däcktryck och ger ökad dragkraft, komfort och kontroll över cykeln. Du kan inte använda slanglösa däck på vilka hjul som helst utan hjulen behöver vara kompatibla med däcken.