Profilreklam kallas även för presentreklam. Det är en speciell typ av marknadsföring som har blivit väldigt populär de senaste åren och omsätter stora summor i Sverige. Profilreklam går ut på att man trycker upp företagets logga på en produkt. Det kan röra sig om ett paraply eller en gympapåse. Produkten ger man sedan bort till sina kunder. Det är viktigt att man funderar igenom var och när man ska dela ut sina profilprodukter. Helst ska det vara någonstans där det finns mycket folk så man kan dela ut sina produkter till så många personer som möjligt.
Hur väljer du rätt profilreklam?
Det finns bokstavligen 10 000-tals olika profilprodukter att välja bland. Ofta kan det vara svårt att bestämma sig för vilken eller vilka produkter som passar bäst för just ert företag. Reklampennor, nyckelringar och isskrapor är några exempel på produkter som alltid fungerar. Det är produkter som är enkla att använda och som vi alla någon gång behöver. Man ska alltid försöka hitta en produkt som representerar den egna verksamheten och som påminner mottagaren om vad ni som företag står för. Därför är det viktigt att produkterna inte är för “billiga”. Tanken med profilreklam är att det är en produkt som kunden ska kunna använda under lång tid för att kunna sprida ert budskap till så många personer som möjligt.
Var är bäst att beställa?
Det finns specialiserade företag som kan hjälpa er genom hela processen att ta fram profilreklam som passar er. Det enda ni behöver göra är att ge företaget er budget, antal och vilken målgrupp ni har. Utifrån detta kommer de med förslag på produkter och hjälper till med själva designen. Du hittar dessa företag genom att söka på profilreklam på nätet till exempel. Det finns även speciella sajter där själv kan designa produkten som sedan skickas hem till er. Du kan också gå till ett tryckeri som trycker upp till exempel kläder med er logo.
Reflex som profilreklam
Ett exempel på profilreklam som har visat sig vara mycket effektiv är reflexer. Reflexer är en produkt som bidrar till ökad säkerhet. Ditt företag kommer att associeras till positiva värden som omtänksamhet och hänsynsfullhet. Reflexer kan enkelt förses med ett tryck, logotyp, en text eller något liknande. Man får dock inte täcka för mycket av reflexens yta för då går man miste om den yta som reflekterar. Det är viktigt att bara använda reflexer som lever upp till de säkerhetskrav som finns fastlagda från Trafiksäkerhetsverket.